Andrea Hofsté

Voet aan de grond

Hippocrates gaf eeuwen geleden al aan: ‘Wandelen is het beste medicijn.’ Voor iemand die wandeltrainingen geeft, klinkt dit als muziek in de oren.

Ik citeer nog even een stukje uit Wikipedia: “Hippocrates legde sterke nadruk op hygiëne, zowel voor arts als patiënt, op gezonde eet- en drinkgewoonten, het belang van frisse lucht en een natuurlijk verloop van processen in het lichaam.”

Op het gedeelte hygiëne zijn we van overheidswege dit jaar wereldwijd flink gestuurd. Wat de gezonde eet-en drinkgewoontes betreft, daarvan hoorden we niets.
Maar eigenlijk moet dit je dagelijkse kost al zijn, oftewel gezond boerenverstand, en moeten we daar geen overheid voor nodig hebben. Gezonde gewoontes beginnen immers bij je zelf.

Goed, terug naar het wandelen. Wandelen is niet alleen fysieke inspanning, het werkt mentaal ook door. Als wij in beweging zijn, is ons hele lijf in beweging. Van onze hersenen tot aan onze kleine teen. Wat het fysieke betreft, even een kleine greep uit de voordelen: ons hart wordt sterker, onze longcapaciteit verbetert, onze spijsvertering werkt beter, spieren en botten worden sterker en onze gewrichten blijven soepel.
Maar zoals aangegeven, ook onze hersenen zijn aan het werk tijdens het wandelen. Want we komen tot rust, het is stress verlagend en het bevordert onze creativiteit. En oh ja, het is vooral genieten.

Doordat het onze creativiteit bevordert, krijgen we helderheid in onze gedachten en daardoor zien we mogelijkheden. We kunnen zo onze gedachten beter rangschikken en leren opnieuw te kijken. Deze bewustwording laat ons ook beter voelen. Adem de frisse lucht maar eens goed diep in en voel alleen al wat dat voor je doet. Het is niet voor niets dat ik de coachingsgesprekken steeds meer in het bos doe. Ik krijg het steevast teruggekoppeld en ik voel het zelf ook aan den lijve.

Met wandelen heb je voet aan de grond, letterlijk en figuurlijk. Dus blijf niet zitten en kom in beweging!